ebdüleziz ezimi qedim

Saturday, May 28, 2005

حضور نماینده محترم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی؛ جناب آقای اکبر اعلمی



با‌سمه‌تعالی

حضور نماینده محترم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی؛ جناب آقای اکبر اعلمی

سلام علیکم

اعلام کاندیداتوری و خبرهایی از سخنرانی‌ها در اجتماعات و در نهایت رد صلاحیت جنابعالی مورد توجه و تأسف مردم آگاه آذربایجان گردید. درست است که نه حمایت‌های گسترده مردمی از جنابعالی وجود داشت و نه اعتراض جدی به رد صلاحیت شما. اما همین که صلاحیت یک رجل سیاسی ـ مذهبی مثل آقای اعلمی رد می‌شود و در مرحله تجدید نظر! باز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد موجب شرمساری مردم آذربایجان گردید؛ آذربایجانی که روزگاری مرکز تصمیم گیری و پایتخت سیاسی ایران به‌شمار می‌رفت.

قطعا اگر امروز از هر شخص منصفی خواسته شود چند رجل سیاسی از سراسر آذربایجان نام ببرد یکی از اولین افرادی که به نظرش برسد اعلمی خواهد بود و لذا اینکه یکی از سیاسی‌ترین رجال آذربایجان از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود قبل از آنکه ظلم به اکبر اعلمی باشد ضایعه‌ی دردناکی نسبت به کل آذربایجان است. اگر شورای نگهبان و سایر نهاد‌های حاکمیت اعم از چپ و راست را مختار نماییم تا خودشان برای آذربایجان چند رجل سیاسی انتخاب کنند باز هم نمی‌توانند از کنار نام اعلمی بی‌تفاوت بگذرند.

نکته‌هایی از اعتراض جنابعالی در مجلس شورای اسلامی نسبت به رد صلاحیت و عدم توجه در تجدید نظر ثانوی را در رسانه‌ها شاهد بودیم ما هم مثل شما معتقدیم شورای نگهبان نباید امثال اعلمی را رد صلاحیت می‌کرد و اگر قرار بود تجدید نظری صورت پذیرد نباید این امر تنها در مورد دوکاندیدای جناحی اعمال می‌شد هم شما و هم ما می‌دانیم که اشکال کار کجا بود و چه کسانی برای هفتاد میلیون ایرانی نسخه‌ سرنوشت می‌پیچند برادر عزیز همانطور که خود در مجلس اشاره کردید این رد صلاحیت توهین به مجلس و ملت آذربایجان بود ما فعلا با شق اول کاری نداریم چرا که توهین به مجلس روزی رواداشته شد که با حضور نمایندگان روحانی و غیرروحانی سرشناس سیاسی در مجلس یک شخصیت فرهنگی ـ ادبی پایتخت به ریاست مجلس برگزیده شد. کاری که حتی در مجلس ششم هم انجام نشده بود. لذا ما فعلا با حیثیت مجلس کاری نداریم و اگر هم داشته باشیم کاری از پیش نمی‌بریم مشکل ما توهین به ملت آذربایجان است ملتی که در عصر مشروطه مجلس را تحت تأثیر قرار داده و سرشناس‌ترین مشروطه‌خواهان پایتخت را به پای تلگراف کشانده و به آنها خط سیاسی می‌داد و روزی که مشروطه‌خواهی در همه جای ایران اسیر استبداد گردید دوباره پرچم مشروطه‌خواهی برافراشته و آنرا به سرانجام مقصود رساند. آیا این ملت به روزی افتاده است که حتی یک رجل سیاسی مستقل هم ندارد. امروز شرط حضور آذربایجان در عرصه سیاسی خوش‌خدمتی به پایتخت‌نشینان تمامیت‌‌خواه است. بعد از عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و ... حال گوشه‌نشینی سیاسی هم به سراغ آذربایجان آمده است و ما مجبوریم از روی سکوها نظاره‌گر بازی‌های سیاسی آقایان باشیم. لکن آنجه گفتنی است این است که ما خود باعث این عقب‌ماندگی‌ها و گوشه‌نشینی‌ها بوده‌ایم و هستیم . سزای کسی که چراغ خانه دیگران شود و ملت خویش را در تاریکی رها کند جز این نمی تواند باشد. ملتی که نمایندگان آنها در دو مجلس متفاوت نسبت به ابتدایی‌ترین حق ملت یعنی تدریس به زبان مادری بی‌تفاوت باشند باید هم به این روز بیفتد ظاهرا در جلسات پرسش و پاسخ خود را از این بی‌تفاوتی و بی توجهی تبرئه کرده‌اید و متذکر بی‌توجهی سایر نمایندگان شده‌اید اما عنایت داشته باشید که جنابعالی هم تنها بخشی کوچک از وظیفه سنگین خود را انجام داده‌اید جناب آقای اعلمی بنا به اظهارات خودتان حدود پانصد مقاله سیاسی و غیره نوشته‌اید از این همه مرقومات چند مقاله در حق مردم آذربایجان و مطالبات بر حق آنان بوده است شخصی که خود را نماینده مردم آذربایجان می‌داند و خود را یکی از فعالان آذربایجانی می‌پندارد؛ چرا در ارومیه و سایر شهرهای آذربایجان به زبان فارسی سخنرانی می‌کند با عرض معذرت ممکن است بفرمایید با پنج فرزند خود به چه زبانی حرف می‌زنید. طی روزهای گذشته از عدم تصویب اجرای اصل پانزدهم در مجلس ششم و اینکه در آن مجلس فقط 30 رای برای اجرای اصل 15 داده شده است اطلاعاتی داده‌اید چرا این مسأله را همانند سایر اعتراضاتتان صراحتا و به‌موقع به اطلاع مردم آذربایجان نرساندید؟!

چقدر برای ما سخت و سنگین است که پایتخت‌نشینان خیال کنند ملت آذربایجان نسبت به گوشه‌نشینی خود بی‌خیال و بی‌تفاوت است؛ حال اینکه آرزوهای این ملت بارها و بارها به سنگ کوبیده شده است و این ملت مظلوم چاره‌ای جز گوشه‌نشینی نیافته است.

نماینده محترم! گفته‌اید در مورد عدم وجود سابقه دولت ارمنستان اطلاعات قبلی نداشته‌اید آیا فکر نمی‌کنید در این مورد مثل سایر نمایندگان آذربایجانی جاهل مقصر باشید چرا که شما عمری گذرانده‌اید و یک رجل سیاسی هستید پانصد مقاله سیاسی داشته‌اید و در کمیسیون‌های سیاسی مجلس عضو بوده‌اید حال اینکه دانشجو و طلبه بیست‌ساله آذربایجان در مورد تاریخ ارمنستان قلابی و متجاوز تحقیق می‌نویسد.

در راه‌اندازی کدام نشریه‌ای که مطالبات آذربایجان اولویت اول آن باشد سهیم بوده‌اید؟!‌ در حالی که دانشجویان جوان ما از جیب خود در این راه خرج کرده علیرغم ناملایمتهای فراوان نشریات داخلی راه می‌اندازند.

کجا بودید زمانی که نماینده آذربایجان که مثل شما فرزند انقلاب و همرزم شما در جبهه‌ها بود نه از طرف شورای نگهبان بلکه به‌دست قدرت مافیایی حاکمیت از رسیدن به مجلس منع گردیده و بالاخره مجبور شد سر از کشور بیگانه درآورد.

با اینهمه انتظار دارید ادعای امیرکبیری شما را باور کنیم؟! به‌خدای لاشریک قسم اگر فقط اعلمی باشید و مطالبات امروز ملت خود را بخواهید و در این راه مبارزه کنید آیندگان با نام شما وارد عرصه سیاست خواهند شد. امیرکبیر هم مثل شما از یک مادر آذربایجانی زاده شده بود و هرگز با نام کسی دیگر به عرصه سیاست نیامده بود. ما هنوز هم تبلیغات و حمایت جنابعالی از خاتمی را فراموش نکرده‌ایم در حالی که امروز حاضر نیست گوشه‌چشمی به شما داشته باشد و فقط دوستان فارس‌زبان خود را مورد حمایت قرار می‌دهد البته فراموش نمی‌کنیم شما از جمله کسانی هستید که انتقادهای جدی به خاتمی و خاتمیسم داشته‌اید و اگر این انتقادها نبود قطعا امروز در مجلس هم نبودید! آقای اعلمی گرچه می‌گویند مشت نمونه خروار است و سال نیکو از بهارش پیداست اما باز هم دیر نشده است می‌توانید نماینده واقعی ملت خویش باشید.

گفته‌اید حاضرهستید در مراسم قلعه بابک شرکت کنید اگر این‌کار را انجام دهید مبارک است و اثبات خواهید کرد که این حرفها صرفا شعار انتخاباتی نبوده است اما اولا: ببینیم و باور کنیم و ثانیا: کسی که به قلعه می‌رود هرگز نمی‌گوید هر وقت می‌روید به من هم اطلاع بدهید البته اگر موقع رفتن هم کسالت و یا مشغله کاری ! نداشته باشد و ثالثا: بهتر نبود از چند سال پیش این کار را انجام می‌دادید تا زودتر از این صداقت خود را ثابت کرده باشید؟!

آقای اعلمی! نمایندگی یک ملت غالب و مسلط کار چندان سخت و دشواری نیست اما نمایندگی واقعی ملت مظلوم و مغلوب آذربایجان کار بسیار دشواری است و اگر کسی لایق این مقام باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند او را رد صلاحیت کند.

آقای اعلمی!‌اگر جنابعالی از طرف مردم و روشنفکران آذربایجان تأیید صلاحیت شده بودید حتما در شورای نگهبان هم تأیید می‌شدید. ما معتقدیم اگر ملت بخواهد زندانی سیاسی را از سلول انفرادی به کاخ سعدآباد می‌رساند. اگر شما از طرف مردم تأیید صلاحیت می‌شدید با رد صلاحیت شما آذربایجان پایتخت را به لرزه درمی‌آورد و اگر در مورد دیگران هم تجدید نظر نمی‌شد در مورد شما حتما این کار صورت می‌پذیرفت چون مصلحت اقوایی ! در کار می‌بود و اگر آنها با تأیید صلاحیت مصلحتی هم کاری از پیش نبرند نماینده واقعی ملت آذربایجان شانس انتخاب‌شدن هم داشت باید عرض کنم که اگر جنابعالی با این سابقه تقریبا غیر قابل قبول تأیید صلاحیت هم می‌شدید هرگز نمی‌توانستید در کورس رقابت قرار بگیرید با آنکه انصافا جنابعالی از سایر نمایندگان اصطلاحی آذربایجان بهتر بوده‌اید لکن چون به جای ملت آذربایجان به هم‌جناحی‌های خود اعتماد داشته‌اید و بعضا نماینده آنها در میان آذربایجانی‌ها بوده‌اید لذا این دوره باید فقط آنها را به یاری می‌خواستید اما اگر تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، حق نمایندگی واقعی ملت را ادا کنید و به جای نژادپرستان و شوونیست‌ها به ملت ستمدیده آذربایجان اعتماد کنید خواهید دید که شرایط عوض شده است و شورای نگهبان در مقابل کاری انجام‌شده قرار خواهد گرفت.

آقای اعلمی! لازم نیست ادعای راقم را برای انتخابات ریاست جمهوری امتحان کنید؛ کافی است تا انتخابات مجلس هشتم از حق ملت آذربایجان دفاع کنید آنوقت خواهید دید که ملت آذربایجان با چه شور و شعفی به اکبر اعلمی رأی می‌دهند و آنگاه امیدوارانه به انتخابات ریاست‌جمهوری خواهید رفت که این حق مسلم آذربایجان ماست.

این بود عرض یک فعال آذربایجانی به برادری که رد صلاحیت خود را «توهین به ملت آذربایجان» می‌دانست لکن فقط چند متری خود را نظاره می‌کرد و نسبت به عقب‌ماندگی‌ها و زخم‌های خونین و حقوق پایمال شده آذربایجان اشراف کامل نداشت. با این امید که در آینده جبران مافات شده و برای ملت خویش و حقوق تضییع شده آنان، اهمیت بیشتری بدهد.

حوزه علمیه قم

عظیمی قدیم


0 Comments:

Post a Comment

<< Home