ebdüleziz ezimi qedim

Thursday, December 03, 2009

خلاصه ای از زندگینانه ی حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی

حجت الاسلام عبدالعزیزعظیمی قدیم فرزند خان‌اوغلان در سال 1352 ه.ش در منطقه ورزقان آذربایجان(ش) و در روستای گلین بی(گل عنبر؟!) به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همین روستا و روستا‌های همسایه به پایان رسانده و در سال 1370 تحصیل دینی را در حوزه علمیه تبریز آغاز كرد.

او بعد از 6 سال تحصیل در تبریز و با به پایان رساندن دوره‌های «مقدمات» و «سطح یك» در سال 1376 به شهر قم مهاجرت نمودند و در آنجا با ادامه تحصیل می‌پردازد. در همین شهر است كه عظیمی قدیم ظلمها و تبعیضات قومی را كه در حق مردم آذربایجان روا داشته می‌شود با چشم خود می بیند. وی بر عكس اكثریت قاطع همزبانان و همولایتی‌های خود در شهر قم، به فرزندان خود زبان مادریشان را یاد داده و با آنها به زبان شیرین تركی سخن می‌گوید.

این روحانی هویت طلب آذربایجانی بعد از چند سال تحصیل در قم، به منظور تبلیغ دین و خدمت به ملت خود با عنوان «روحانی مستقر» توسط سازمان تبلیغات اسلامی» به اردبیل فرستاده می‌شود. وی در اردبیل ضمن آشنایی با نشریات هویت‌طلب «نوید آذربایجان» و «شمس تبریز» خود به نوشتن مقاله می‌پردازد و مقالاتی با عناوین « فارسی زدگی مقدمه غرب زدگی»، « چه می‌گویند این بچه‌های من؟»، « اتحاد ما با اسلام است یا زبان فارسی؟!» و .... به رشته تحریر در می‌آورد. بعد از انتشار نخستین مقاله، وی چندین بار تهدید به اخراج از «سازمان تبلیغات اسلامی» می‌شود. عظیمی قدیم علیرغم اینكه حقوق و مستمری او قطع گردیده به فعالیت های دینی و ملی خود ادامه می‌دهد.

این روحانی جوان بعد از جریان تحصن در مسجد سرچشمه (قره‌باغ) اردبیل در سال گذشته در اعتراض به ورود هئیت رسمی كشور اشغالگر ارمنستان به این شهر زندانی شده و در دادگاه ویژه روحانیت محاكمه می گردد و به مدت از سكوت و تبلیغ دینی در 4 استان آذربایجان (آذربایجان. ش، آذربایجان .غ، اردبیل و زنجان) محروم می‌شود این حكم ممنوعیت به صورت شفاهی به وی ابلاغ گردیده و او دوباره مجبور به بازگشت به قم می‌شود.

عظیمی قدیم از نشریات «آراز»، «وراوی»،«ارمغان آذربایجان» و نشریات دانشجوئی و هم چنین سایتهای اینترنتی، آزاد تریبون، دورنا، شمس نیوز و ... استفاده كرده مقالات خود را در آنها منتشر می كند و پس از مهاجرت به قم بارها با تلویزیون ماهواره‌ای «آنا یوردو» دكتر علیرضا نظمی افشار كه تا تابستان اخیر پخش می‌گردید مصاحبه كرده و فریاد مظلومیت آذربایجان و ترك‌های ایران به گوش جهانیان رسانید.

این روحانی عدالتخواه ترك، بعد از تبعید به قم بدون اینكه سكوت پیشه نماید به دروس حوزوی خود ادامه داده و با طللاب آذربایجانی حوزه علمیه قم خصوصا با دوستان قدیمی‌اش در رابطه با حقوق آذربایجان به مباحثه می‌پردازد. وی بعدها در نشریه «رسول»، كه با همكاری دوستانش و نشریه داخلی حوزه به شمار می رود مقالات خود را منتشر می نماید. این روحانی روشنفكر در كنار فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، از تربیت فرزندان خویش غافل نگشته به دختر كوچك چهار پنج ساله خود خواندن و نوشتن به زبان مادری و سپس دروس كلاس اول ابتدایی خصوصا قرآن و ریاضیات را آموزش می‌دهد.

حجت الاسلام عظیمی قدیم در تابستان امسال، خانواده خود را برای دیدار بستگان و صله‌رحم به آذربایجان.ش می‌برد. او در ایامی كه در تبریز به سر می‌برد در 14 مرداد سالروز نهضت مشروطیت در سر قبر باقرخان سالار ملی برای خواندن فاتحه حاضر می‌شود كه این مراسم فاتحه خوانی با یورش نیروهای امنیتی به هم خورده و عظیمی قدیم بار دیگر به حبس انداخته می‌شود و از روزهای اول اعتكاف دست به اعتصاب غذا می‌زند. او از 14/5/85 با قرار بازداشت در «بند نظامی، زندان تبریز زندانی است. از آن روز نه تنها حجت الاسلام عظیمی، بلكه یك ملت در انتظار یك قاضی است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home