ebdüleziz ezimi qedim

Saturday, November 25, 2006

صدای آمریکا- سرکوب شديد روحانيون دگرانديش در ايران

حجت الاسلام عظيمی قديمی يکی ديگر از روحانيون شيعه است که مورد غضب مقامات رژيم اسلامی ايران قرار گرفته است. آقای عظيمی به عنوان فعال حقوق بشر برای احقاق حقوق اقليت آذری ايران تلاش می کند.

صدای آمریکا-در ايران تحت حکومت مذهبی، سعی دولت در خفه کردن صداهای مخالف، حتی دامان روحانيت را نيز گرفته است. بارز ترين مورد اين سرکوب، آيت الله حسينعلی منتظری است. سالها پيش آقای منتظری ولی فقيه، و منتخب آيت الله روح الله خمينی، برای جانشينی وی بود. ولی آيت الله منتظری در پی اعتراض به شرايط اسفناک حقوق بشر در ايران از مسند جانشينی خلع شد و به مدت پنج سال در خانه خود زندانی گرديد. آيت الله منتظری در سال ۲۰۰۳ به دليل بيماری از بند رها شد.

در ماه اکتبر گذشته مأموران سازمان امنيت رژيم اسلامی آيت الله حسين کاظمينی بروجردی، روحانی شيعه مبلغ جدايی مذهب از سياست، را دستگير کردند. دستگيری آيت الله حسين کاظمينی بروجردی در پی زدوخوردهای خشونت آميز نيروهای امنيتی با صدها تن از طرفداران او صورت گرفت که در اطراف خانه اش به پاسداری ايستاده بودند تا از دستگيری وی ممانعت به عمل آورند.

آيت الله کاظمينی بروجردی پيش از دستگيری خود می گفت، به اعتقاد وی، «مردم از مذهب سياسی به ستوه آمده اند و می خواهند به مذهب سنتی خود بازگردند.» وی همچنين گفت درباره ايذاء و آزاری که مأموران امنيتی ايران در حق وی روا می دارند به پاپ بنديکت شانزدهم (رهبر کاتوليکهای جهان)، کوفی عنان (دبير کل سازمان ملل متحد)، و خاوير سولانا (مسئول سياستهای خارجی اتحاديه اروپا)، نامه نوشته است.

حجت الاسلام عظيمی قديمی يکی ديگر از روحانيون شيعه است که مورد غضب مقامات رژيم اسلامی ايران قرار گرفته است. آقای عظيمی به عنوان فعال حقوق بشر برای احقاق حقوق اقليت آذری ايران تلاش می کند. وی در ماه ژانويه گذشته در دادگاه ويژه روحانيت در تبريز محاکمه شد و به جرم تبليغات به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام محکوم گرديد. محکوميت وی شامل يک سال زندان، پنج سال نفی بلد، و تبعيد از استانهای آذربايجان است. علاوه بر اين، حجت الاسلام قديمی به جرم «اهانت به حيثيت روحانيت» به مدت ده سال خلع لباس شد.

حجت الاسلام قديمی در ماه اوت گذشته از زندان آزاد شد، مشروط بر اينکه ديگر از نقض حقوق بشر در مورد مردم آذربايجان سخن نگويد. وی در گفتگويی با بخش آذری صدای آمريکا گفت، اين شرط را نمی تواند با دين و آئين خود وفق دهد. حجت الاسلام قديمی در اين مصاحبه گفت: «انسانی که به واقع به مذهب اعتقاد داشته باشد و به طور مقتضی تعليمات و مراحل مذهب شيعه را پيموده باشد نمی تواند هر رويه و سياست حکومت را بپذيرد، زيرا بر عالم شيعه واجب است حق را بگويد، حتی اگر گفتار حق به معنای زندان و تبعيد و محدوديت باشد، همانطور که در مورد من معمول گرديده است.»


پرزيدنت جرج- دابليو- بوش، رئيس جمهوری آمريکا، می گويد ايران کشوری است در اسارت گروه قليلی از روحانيون. از نحوه رفتار رژيم حاکم بر ايران با آيت الله منتظری، آيت الله بروجردی، و حجت الاسلام قديمی روشن است که در ميان اسيران رژيم اعضای روحانيت نيز قرار دارند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home