ebdüleziz ezimi qedim

Wednesday, July 06, 2005

ما در مقابل سیاستهای شوونیستی حاکمیت می‏ایستیم‏



گفتگوی سایت شمس با حجت‏ الاسلام عظیمی قدیمی

ما در مقابل سیاستهای شوونیستی حاکمیت می‏ایستیم‏

حجت الاسلام عظیمی قدیم اکنون مدت یک سال است که دوران تبعید دو ساله خود را در قم می‏گذراند. گرچه به گفته وی، تاکنون هیچ حکم کتبی در این مورد به او ارائه نشده است و نمی‏داند که طبق چه ماده ای مجبور به گذراندن دوران دوساله تبعید است. گرچه نیت صادر کنندگان حکم این بود که بلکه بدین طریق ایشان از کارهای گذشته خود بازگشته و اظهار ندامت! نماید ولی این تبعید نه تنها آرزوی آنان را برآورده نکرد بلکه باعث شد که حرکت ملی آذربایجان به داخل حوزه علمیه قم هم نفوذ نماید. این تبعید نه تنها عظیمی را منفعل نکرد که بلکه او را بیش از گذشته فعال نمود و به همین خاطر مرتب به نقاط مختلف آذربایجان و حتی کردستان سفر می کند و با فعالان مختلف دیدار می کند. و همین امر باعث می گردد که وقتی به تبریز می آید دفتر سایت شمس را از یاد نبرد. او روز دوشنبه میهمان ما بود. با تمام صداقت و با تمام سادگی . با او گفتگوی کوتاهی را ترتیب دادیم و قول یک گفتگوی مفصل را هم در جیب داریم. اولین سوالمان از حجت الاسلام عظیمی در مورد قلعه بابک بود و اینکه شنیده‏ایم وی با این مراسم مخالف است. نظرشان را پرسیدیم و او بعد از بسم ا... شروع به تعریف از ما کرد. ما گفتیم که بنا نداریم از خود تعریف بنویسیم و امیدواریم برخی از این حرفهایی که در داخل و خارج از کشور در مورد شما می گذرد شما را سرد نکند و امروزه می بینم که با روحیه بیشتری نسبت به گذشته کار میکنید و این باعث خوشحالی است. این حرفها در مورد هر کسی گفته می‏شود و طبیعی است ولی تکذیب این حرفها در مورد شما آسان است و امیدواریم که این حرفها شما را از کار باز ندارد شما زحمت زیادی برای این حرکت کشیده اید، زمانی که شما در شمس تبریز آن چنان کوبنده می‏نوشتید ما هنوز فکر می‏کردیم که چکار باید بکنیم. شما مطلبی نوشته بودید که می‏خواهید عصیان کنید ولی من می‏گویم عصیان نکنید و اگر قرار بر عصیان باشد باهم عصیان می‏کنیم برای نابودی برخی تخریبها.

حجت‏ الاسلام عظیمی سپس در مورد سؤالمان این چنین جواب داد :

در این مبارزه هر کس هر کاری برای تقویت حرکت می‏کند پسندیده است و روحیه مبارزه را تقویت می‏کند. در مورد قلعه بابک هم مهم نیست که چه کسی آنرا شروع کرد و با چه شعاری شروع شد و یا برخی از افرادی که به آنجا می‏رفتند برخی از چیزها را هم با خود می‏بردند. این موارد در همه جای کشور است و کسی هم جلو آنرا نمی‏گیرد. اگر جمع شدن ما در قلعه بابک فقط فسق و فجور بود این همه حساسیت به همراه نداشت و این همه حساسیت نسبت به مسئله بابک به خاطر سیاسی بودن مسئله است. کسانی که در آنجا جمع می‏شوند هویت خود را می‏خواهند و این یک حرکت سیاسی است و این امر در هر مکانی باشد فرق نمی‏کند. مراسم قلعه بابک فعلاً جایگزینی ندارد و نباید هم در فکر جایگزین باشیم. اجتماع امروزی بابک هیچ جایگزینی ندارد و اگر کسی هم با آن مخالفت کند خواسته‏های آذربایجان را زیر پا گذاشته است. عظیمی قدیم در مورد دلایل عدم رفتن خود به مراسم بابک گفت : این یک مسئله شخصی است که من تا به حال نرفته‏ام ولی تصمیم قاطعی نیست. شاید یکی از دلایل عدم رفتن من این است که اجماعی نیست و لازم نیست که همه بروند.

آقای عظیمی در مورد وضعیت امروزین حرکت ملی آذربایجان به سایت شمس گفت : این حرکت به صورت غیر قابل پیش بینی پیشرفت می‏کند. امروزه صدای حق طلبی ما به دورافتاده‏ترین روستاها هم رسیده است و خیلی از آدمهای باانصاف چه در سپاه و چه در بسیج و یا سایر مسئولین توجیه شده‏اند. صدای دانشجویان ما در دانشگاهها بلند است و در حوزه هم حرکاتی وجود دارد که بی‏سابقه است. حرکت می‏رود که ریشه‏دار و عمومی بشود و بایکوت خبری حرکت می‏رود که تضعیف بشود.

مثلاً ما قبلاً خیال می‏کردیم که باعث این برخوردها مامورین اطلاعات هستند ولی امروزه فهمیده‏ایم که آنان مامور هستند و معذور و این سیاستهای مرکز است که دیکته می‏کند. مثلاً آقای کروبی تا به حال بدترین انتقادها را به نظام داشته است ولی کسی حرفی نزده است ولی وقتی با فعالان ما دیدار کرد به او هشدارهایی داده شد که با مسئله قومیتها بازی نکند. امروزه در انتخابات حتی شوونیست‏‏ترین افراد هم حرف ما را می‏زدند و این نشان می‏دهد که ما پیشرفت کرده‏ایم. امروزه حرکت پرزورتر و قوی‏تر شده‏اند و حاکمیت نباید برخوردهایی به مانند برخورد با مراسم بابک داشه باشد. اگر با ما چنین رفتاری داشته باشند که فعالان ما از راه جنگل مجبور شوند به قلعه بابک بروند روزی هم ما مجبور می‏شویم که به حاکمیت فشار بیاوریم. ما سیاستهای شوونیستی حاکمیت را زیر پا می‏گذاریم و در مقابل آن می‏ایستیم.

حجت ‏الاسلام عظیمی در مورد وضعیت حرکت ملی آذربایجان در حوزه‏های علمیه گفت: در واقع حوزه از مردم و دانشگاه چند قدم عقب‏تر است و این نه از آن بایت است که درد را احساس نمی‏کنند چرا که سابقه درد شوونیست در حوزه سابقه زیادی است که در صورت شدت این عمل نظام و اسلام به خطر می‏افتد ولی اگر ما بتوانیم به آنها خاطرنشان کنیم که این حرکت ما مغایر با اسلام نیست شاید حرکت ملی آذربایجان در حوزه یک سرو گردن هم بلندتر از سایر حرکتها باشد.

آقای عظیمی در رابطه با مسائل ارامنه و کردهها گفت:

ارامنه در طول تاریخ دین ما را قبول نکرده‏اند و ما آنها را کافر می‏دانیم و رفت و آمد با آنها از لحاظ شرعی دارای اشکال است و آنها دشمن حربی هستند و هیچگونه توجیهی ندارد که ما آنها را دشمن ندانیم. اگر ارامنه کشور ما هم از سیاستهای ارمنستان حمایت کنند آنها هم دشمن ما هستند. اما کردها فرق می‏کند. آنها شهادتین گفته‏اند. اگر جنگی بین ما و ارامنه صورت گیرد آنها از ما حمایت می‏کنند و من این ملت را دشمن نمی‏دانم بلکه برادر می‏دانم. اما شوونیست در بین آنها هم آدمهایی تربیت کرده و آنان را مجبور ساخته که به ما هجوم بیاورند و عمداً دعوای ترک و کرد بیندازند. اگر آنها به ما به چشم دشمن بنگرند دشمن ما هستند ولی من با خیلی از کردها صحبت کرده‏ام و آنها گفته‏اند که این شوونیسم است که شما را در مقابل ما قرار داده است. دشمن اصلی ما شوونیسم فارس است و ملت کرد و ترک را به عنوان وسیله با هم درگیر کرده‏اند.

حجت ‏الاسلام عظیمی در خاتمه نسبت به نتایج انتخابات اخیر گفت: احمدی نژاد شخصی نبود که ما روی آن حساب باز کرده بودیم و نه دشمنی خاصی داشتیم ولی مطمئن هستم که او مسلمان واقعی است و افکار پان ایرانیستی ندارد و مثل آقای خاتمی از نژاد پاک آریایی صحبت نمی‏کند. من فکر می‏کنم در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد حملات بر علیه ما کم خواهد شد و اگر وزارت اطلاعات هم به معنی واقع کلمه تحت اختیار ایشان باشد سیاستهای متفاوتی خواهد داشت ولی ما مشاهده می‏کنیم که سیاستهای وزارت اطلاعات در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی و خاتمی فرقی نکرده است.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home