ebdüleziz ezimi qedim

Friday, August 19, 2005



7/5/84 گزارشي مختصر از گردهم آيي در روستاي گلين بي (زادگاه حجت الاسلام عظيمي قديم)

گزارش مفصلي از گردهم آيي روز جمعه 31/4/84 در روستاي گلين بي آماده نموده بوديم اما متاسفانه انتظار ما جهت راه انداختن ساير قسمتهاي سايت به درازا كشيد. نظر به اهميت موضوع به صورت كاملا خلاصه به اين موضوع مي پردازيم.

به پيشنهاد و با تلاش آقاي حجت الاسلام عظيمي قديم قرار شد تا گردهم آيي برگزار شود و هدف از اين گردهم آيي آشنايي بيشتر فعالان با يكديگر بود خصوصا كساني كه در شهرستانهاي مختلف زندگي مي كنند و اي بسا كه همديگر را تا كنون نديده اند و نمي شناسند. همچنين يكي ديگر از اهداف اين گردهم آيي بحث و تبادل نظر در خصوص يافتن راهكارهاي لازم جهت اتخاذ تدابير و تاكتيكهاي روز براي پيشبرد اهداف سياسي – فرهنگي در حركت ملي آذربايجان بود.

به پيشنهاد آقاي عظيمي قديم فعالاني از شهرستانهاي اروميه, سولدوز, قوشاچاي , تبريز و... در روستاي گلين بي (زادگاه حجت الاسلام عظيمي قديم) گرد هم آمده و به بحث و ارائه نظرات خويش پرداختند. اين مراسم اولين مراسمي بود كه بدين نحوه و با گرايش ارائه نظرات جهت ايجاد همفكري و صميميت بيشتر مابين فعالان برگزار مي شد.

از اين مراسم تصوير برداري نيز به عمل آمده است كه علاقمندن مي توانند از طريق تماس با سايت سيرداش و يا با شماره 09144013066 آنها را تهيه نمايند.

7/4/84

كد خبر: 0048




28/5/84 آغاز اعتصاب غذاي حجت الاسلام عظيمي قديم

حجت الاسلام عظيمي قديم طي تماسي كه در ساعت 23/20 روز جمعه 28/5/84 با مديريت سايت سيرداش داشتند اعلام نمودند كه از صبح امروز اعتصاب غذا نموده اند و اين اعتصاب ايشان نه در جهت كسب آزادي بلكه در جهت درخواست براي محاكمه حمله كنندگان وحشيانه به تجمع روز مشروطه در پارك طوبي اعم از نيروهاي انتظامي و اطلاعاتي و اهانت كنندگان به ايشان و سايرين مي باشد.

همچنين ايشان هرگونه شايعه مبني بر آزادي را رد نموده و اظهار داشتند كه اين قبيل شايعات صحت ندارد.

گفتني است كه از جانب سايه نشينان حركت ملي آذربايجان در طي چند روز اخير و بر طبق روال موارد سابق شايعاتي مبني بر آزادي حجت الاسلام عظيمي قديم رواج يافته بود. برخي از اين شايعات اذعان مي داشت كه آقاي عظيمي قديم دو ساعت پس از دستگيري آزاد شده است و برخي ديگر حكايت از آزادي ايشان در روز جمعه 28 مرداد و برخي نيز كلا منكر هرگونه دستگيري بود. اين قبيل شايعات در جهت تخريب شخصيت آقاي عظيمي از جانب سايه نشينان حركت ملي آذربايجان رواج مي يابد و سعي در مسموم نمودن فضاي حركت ملي آذربايجان دارد.

كميته پيگيري وضعيت حجت الاسلام عظيمي قديم نيز ضمن ابراز نگراني از وضعيت پيش آمده خواهان آزادي فوري حجت الاسلام عظيمي قديم بوده و شايعه سازان را مجريان و مزدبگيران سيستم شووينيستي مي داند.

28/5/84

كد خبر: 0057




حجة الاسلام عظیمی´نین توتقولانماسی و بیزیم سوکوتوموز.

حسن ارک
بو ایل مشروطه بایرام تؤره نینده حجة الاسلام عظیمی قدیمی´نین ایشتيراکی آذربایجان میللی حرکتینه دینی و مذهبی ائعتيبار و مشروعيیت باغیشلادی. گؤردویوموز کیمی باقیرخان مزاری اوزه رینده آذربایجانین باشی اوجا و جسارتلی روحانی اوغلو باشقا چالیشانلار و ضیيالیلارلا بیرینجی سیرادا قرار تاپیب و آذربایجانچیلاری مراسیمده ایشتراک ائتمک اوچون توپلاماقدان هئچ چکینمه دی.

عظیمی حضرتلرینین بو ایشی آذربایجانچیلار اوچون نئچه یؤندن اؤنه ملیدیر:

1- دئموکراتلیق آذربایجانچیلارین بیر دانیلماز اؤزه للیيیدیر. چونکو بیر روحانینی بیر توپلانتینین باشچیلاریندان ائتمک دئموکراتچیلیغی ساده جه سؤزده یوخ بلکه ده عملده گؤسته ردی.

2-آقا-يی عظیمی´نین، آذربایجانچیلار ایچه ریسینده روحانی گئییمی ایله ایشتيراکی دینسیزلیک و آتئیيست دامغالارینی آذربایجانچیلاردان سلب ائتدی. آمما تاسسوفلر اولسون کي پهلوی ده قالميش شووئنیستی فیکیرلری داشيیانلار بئله بیر عظمتلی یغینجاغدا عظیمی و اونون یولداشلاریلا قارشی دایانیب و آذربایجان میللی حرکتین غئیرتلی روحانی اوغلونو توتقولاییب و دوستاقلادیلار.

عینادچیلارین بو ایشی نئچه باخيمدان اؤنه ملیدیر:

1- حاج آقا عظیمی´نین دوستاقلانماسی بونو گؤسته ریر کی شووئنیستلر آذربایجان میللی حرکتینين دینسیز اولماسی یوخ، بلکه دینی اولماسی قورخودور. نییه کی اگر آذربایجان میللی حرکتین دینسیز فرض ائتمیش اولاق شووئنیستلر دوشونور کی روحانیلرین میللی حرکته قاريشماسی میللی حرکتی گوجله ندیریر و دینیله شدیریر و شووئنیستلر آذربایجان میللی حرکتین دینسیزلیيینده یوخ بلکه دینیله شمه سیندن قوخورلار.

2- حاج آقا عظیمی´نی دوستاقلاماق و اونو آذربایجان میللی حرکتیندن آییرماق بیر دینی حؤکومت فرمانلاریلا عمله گئچیر و بو گؤسته ریر کی آذربایجان میللی حرکتی ایله موباریزه ده روحانیلره ده رحم ائتمک یوخدور. بئله بیر آکسيیونلار قارشیسیندا آذربایجانلی روحانیلر آرتیق دوشونمه لیدیرلر. نه اولور کی بیر روحانی اؤز دوغال حاقلارینی دوشونوب حيمایه اوچون چالیشاندا بیر آندا دوشمانا چئویریلیر، آیا ايسلام دینینده تورک´ه قارشیلیق وارمی؟

3- بیزیم عنعنه لریمزه گؤره بیر شهید مزاری اوسته مذهبی دانیشیق ثواب و موستحب ایشدیر آمما شووئنیستلرین یاراتدیغی حسساسیيتلره گؤره و بو کیچیک چالیشقانین حسساسیيتی دوشونوب و حاج آغادان سوکوت تمنناسی اوچون حاج آقا عظیمی مذهبی دانیشیقلاریندان واز کئچدی.

شووئنيستلر بو مراسیمده توتقولانانلارین هامیسينی بوراخیب تکجه حجة الاسلام عظیمی´نی دوستاقدا ساخلاییبلار و بونو گؤسته ریر کی میللی حرکتین قارشیسیندا دایانان قوووه لر مدنی- مذهبی چالیشانلاردان چکینیب آمما ايفراطی چالیشانلاری حيمایه ائدیر و اونلاری ساده جه بیر سورغو- جاوابدان سونرا بوراخیر.

4-حجة الاسلام عظیمی بوگونو میللی حرکته و صادیق فععاللار ایچه ریسینده اؤزونو یاخشی یئر قازانیب و او اوچون باسقیچیلار اونو شخصيیتین تئرور ائتمک ایسته يیرلر و چيرکین تبلیغلر، عاغیللی دوشمان و نادان دوست طرفیندن یایینلانیر. بیزلرده دیر کی بو توطئه دن اورتوک گؤتوروب و اونون بوراخیلماسینا دک چالیشاق.

دوشمان ایستير بیزی بیربیریمیزیله قارشی قویوب اؤز آماجینا ال تاپسین. بوگون ایختيلافلاری قیراغا قویوب بیرله شمه میز لازیمدیر.

5-بؤیله سینه من اؤز نیفرتیمی عظیمی حضرتلرینین دوستاقلانماسیندان بیلدیریب، اونون آزاد اولماسینی ایسلام جومهوریيتینین باشچیلاریندان ایستیره م. آرتیرمالییام کی آذربایجان مساله لرین حل ائتمه سی اوچون دوستلوق و موثبت باخیشلار ایسلام جومهوریتینین دؤولت مردلریندن لازیمدیر.




عظیمی؛ راز سر به مهر تاریخ معاصر آذربایجان

حوزه علمیه قم

سید حیدر بیات



مدت زمان زیادی نیست که عظیمی را می‌شناسم اما در همین مدت کم او را خوب شناخته‌ام و شجاعت و نیک‌نفسی او را ستوده‌ام و نیز بعضی از کارهای او را نقد کرده‌ام و به کرّات نیز چوپ حمایت از او را خورده‌ام. دوران دوستی کوتاه‌مدت من با ایشان حاوی خاطرات تلخ و شیرینی است که در همه دوستی‌ها کم و بیش بالاخره وجود دارد. اما تلخکامی حاصل از حبس عظیمی این‌بار بسیار مردافکن و غیرقابل تحمل است. من و او و همه می‌دانند که عظیمی در شرایطی به عرصه عدالتخواهی و دادجویی گام نهاد که در آنسوی یعنی آنسوی مبارزه می‌توانست با توانائی‌های کم‌نظیر خود به مال و منال و مقام و بسیار چیزها از این قبیل دست یابد. اما او این همه را رها کرده و تمام قابلیت‌ها و موقعیت خود را صرف احیای حقوق مدنی و فرهنگی قوم خود کرد. در حالی که نه کیف‌های انگلیسی به خانه او می‌آمد و نه دلارهای آمریکائی بلکه اندک آبراهه‌ای که روزی از آن میرسید نیز به رویش بسته شد و از سازمان تبلیغات اسلامی بخش روحانیان مستقر اخراج شد و اینک یک روحانی تنها، با توکل به خدا و معتقد به اصالت عدالت و مبارزه در راه آن.

اینک عظیمی در زنجیر است. زنجیری که سلسله جنبانان آن هیچ جوابی در پیشگاه خدا و رسول ندارند و بر عکس آنها عظیمی با دستی پر به تاریخ، آینده و به ملت ایران و آذربایجان نگاه می‌کند.

سر سخن من با این سلسله جنبانان بی‌جواب است. این حضرات به خوبی می‌دانند که چرا عظیمی باید در بند باشد. عظیمی حقیقت سر به مهر و سرّ مگوی تاریخ معاصر آذربایجان است. آذربایجانی که مبارزانش همواره با انگ‌هایی از قبیل توده‌ای؛ خلق و ... از صحنه کنار زده شده‌اند و اگرنه در نطع شعوبیگری هزارساله آنان به خون خود سرخ گشته‌اند. اما اینک عظیمی این روحانی اصیل از همه این انگ‌ها و برچسب‌ها مبراست و از صمیم قلب آذربایجان و سویدای دل ملت ترک زبان ایران سخن میگوید: «ما حق خود را میخواهیم تحصیل به زبان مادری منافی اسلام نیست و تجزیه‌طلبی محسوب نمی‌شود آقایان فریب خدعه پان‌آریائیستها را نخورند ... » اینها لب کلام عظیمی است. از یاد نبریم که او چگونه در مقابل اندک گروه تجزیه‌طلب ایستاد و گفت «اگر راست میگوئید بیایید در ایران این نسخه‌ها را بپیچید، حرف زدن در خارج از ایران هزینه‌ای ندارد».

گفتم عظیمی راز سر به مهر و سرّ مکوی تاریخ معاصر آذربایجان است رازی که همواره از سوی رسانه‌های عمومی بایکوت شده است و یا در زیر انگ‌های متعدد مخفی نگهداشته شده اما اکنون همه میدانند که دیگر عصر راز نیست و همگان همه چیز را اگر چه اندکی دیرتر اما می‌دانند و عظیمی تنها نیست و طلاب زیادی در حوزه علمیه قم از سرنوشت حجت الاسلام عظیمی نگران هستند و چه بسا این طلاب در صورت لزوم جای عظیمی را بگیرند. تا همه بدانند که نه شوونیسم فارس و اذناب آن درد دین و ایمان مردم آذربایجان را دارند و نه مبارزات مردم آذربایجان رنگ و بوی غیر دینی دارد. بلکه این مبارزه با الهام از متن دین اسلام سرچشمه می‌گیرد و ملت آذربایجان همواره سه سخن اساسی شاه اسماعیل صفوی موسس مذهب شیعه در ایران را به یاد دارد که گفت:

مراقب سه چیز باشید:

أ‌. دین

ب‌. وطن

ت‌. زبان

حوزه علمیه قم

سید حیدر بیات


Thursday, August 18, 2005



حجه الاسلام عظيمي در روز سه شنبه در محل زندان تبريز با خانواده خود ملاقات نمود

در اين ملاقات وي ضمن قدرداني از زحمات دوستان و خانواده از آنان خواست در صورت صدور حكم قرارداد وثيقه ملكي از قبول آن خودداري شود . چرا كه دستگيري و بازداشت وي غير قانوني است و وي مستقيما از سوي اداره اطلاعات و امنيتي – حفاظتي مورد تهاجم قرار دارد و در اين بين و تا اين تاريخ هيچگونه حضور مقامات دادگاهي و دادگستري مشهود نميباشد .

همچنين آقاي عظيمي در خصوص حكم قبلي وي كه بصورت صورتجلسه اي و بدون ابلاغ كتبي به وي تذكر داده شده است بيان داشت : كه دو مورد ابلاغي فوق (((‌عدم اسكان در آذربايجان و عدم تبليغ حركت ملي آذربايجان ))) عليرغم غيرقانوني بودن آن حكم ، آن را محترم شمرده و هردو مورد را مد نظر قرار داشته است .

حجه الاسلام عظيمي در جواب خواهر خويش كه ((( شما زنداني نيستيد شما اسير اينها هستيد . در كجاي تاريخ ديده شده است كه كسي را از سر مزاري به جهت خواندن فاتحه دستگير و زنداني نمايند ؟ ))) اظهار داشت : من همانند حضرت ابراهيم كه هاجر و اسماعيل را در امان خدا رها ساخت و خود بدنبال هدف غايي رفت ، من نيز عيال و فرزندان كوچكم را به امان خدا سپرده و در راه اعتلاي آذربايجان تا گام آخر را خواهم رفت انشاالله .

حجه الاسلام عظيمي در پايان ملاقات از تمامي دوستان و فعالان خواست از هر گونه درگيري هاي لفظي و معنوي خودداري نموده و بدون هرگونه جبهه بندي هاي كاذب و تفرقه انگيز در قبال مسائل آذربايجان يكدل و يك صدا باشند


Friday, August 12, 2005



21/5/84 متن پيام حجت الاسلام عظيمي قديم از زندان تبريز

متن حاضر پيام حجت الاسلام عظيمي قديم مي باشد كه از داخل زندان به دست ما رسيده است. حجت الاسلام عظيمي قديم در روز سالگرد مشروطه در تبريز دستگير و با قرار بازداشت يك راست روانه زندان شده است. وي هم اكنون به صورت بلاتكليف در زندان به سر مي برد.

بسمه تعالي

حضور دوستان همفكر و همسنگران صبور آذربايجاني سلام عليكم

در پي سركوب مراسم بزرگداشت مشروطه در طوبائيه و با توجه به محبوس بودن اينجانب و عدم اطلاع كافي از تحليلها و تفسيرهاي دوستان و دشمنان درباره اين حماسه به ياد ماندني, نكاتي را از باب همفكري و همدردي به عرض آن برادران مي رسانم. با آنكه فرزندان آذربايجاني را با ذكاوت ترين جوانان مي دانم و مطمئنم در دام دسايس بدخواهان آذربايجان نخواهند افتاد و ليكن از باب تذكر و با توجه به تجربيات قبلي خود مطالبي كوتاه و تحليلي ضروري را خدمت برادران تقديم مي كنم.

هر چند كه بهتر بود بعد از آزادي از زندان و با مطالعه تمامي مطالب منتشره در تمامي رسانه ها به اظهار نظر كلي و همه جانبه مي پرداختم لذا صرفا به ماوقع يوم مشروطه و آن هم در حد اطلاعات خود بسنده مي كنم:

1- از آنجا كه ارتباط يك زنداني با ساير فعالين كاملا منسد مي باشد لذا اِخبار روحيه فرد دستگير شده براي ساير فعالين ضروري به نظر مي رسد به همين جهت عليرغم اينكه نسبت به خانواده هم كه به عنوان مسافر و ميهمان در خانه يكي از اقرباء سكونت دارند و اين امر باعث زحمت آنها شده است, نگرانم اما اين مسئله باعث تضعيف روحيه اينجانب نخواهد شد و تا آخرين واحد مقياس مقاومت در برابر ناجوانمرديهاي شووينيزم فارس خواهم ايستاد. لذا نگراني از جانب بنده نداشته باشيد و براي روزها و ماههاي آينده فكر كنيد. چرا كه تجمعات آذربايجانيها ديگر منتظر مجوز تهرانبايجاني هاي آذربايجان نخواهد بود. و اگر نيمي از فعالان در زندان باشند مابقي برادران مي توانند با سربلندي به كار خود بپردازند.

2- بديهي است كه حماسه روز مشروطه يك اجتماع خود جوش و البته منحصر به تخبگان فهيم آذربايجاني بود. هيچ حزب و تشكلي به تنهايي قادر به آفريدن چنين مراسمي نبود لذا از همه تشكلها و سايتها و افراد فعال در اين مورد تشكر مي كنم.

3- اولين اتهام اينجانب و شايد دوست عزيزم عباس لساني, رهبري اجتماع به اصطلاح غير قانوني روز مشروطيت مي باشد كه اين امر از سويي مايه افتخار و از سويي ديگر موجب شرمندگي نزد ساير برادران سخت كوش و مبارزمان شده است. هر چند كه بنده حاضرم تمامي مسئوليت پر افتخار اين تجمع را عهده دار شده و با سربلندي تمام تاوان ناحق آن را بپردازم ليكن خودم خوب مي دانم كه بنده تنها به عنوان يك شركت كننده در آن مراسم حضور داشتم. لذا افتخار رهبري و هماهنگي اين مراسم را متعلق به همه حضار مي دانم. اما بديهي است كه حضور آگاهانه يك ملبس به لباس فاخر روحانيت بيشتر از هر مسئله اي به مراسم مشروعيت و رسميت بخشيده و موجب عصبانيت بدخواهان شده است.

4- تقريبا تمامي حركات شما دوستان تا آنجا كه بنده شاهد آن بودم عاقلانه و در عين حال عاشقانه بود. بسيار لذت بردم لحظاتي كه زير باطوم نيروي انتظامي خود را نباختيد و هيچ عمل و يا شعار نسنجيده و ناپسندي از شما سر نزد و تنها مظلوميت خود را از جايگاه اموات به خيابانهاي زندگان رسانديد. و البته اگر قرار است صلوات و سلام آذربايجان با خشونت پاسخ داده شود و آذربايجاني مظلوم به خاطر داشتن فكري مخالف با فكر شووينيزم زير تهمت و افترا و كتك كاري قرار بگيرد, اين عمل بايد جلوي چشم ملت آذربايجان صورت گيرد و با آنكه در اين صورت علاوه بر اينكه حاكميت هزينه هاي گزافي را متحمل خواهد شد براي ما نيز بروز مشكلات و موانع محتمل است. كه البته با هوشياري جوانان پيركارمان اين مشكلات هم حل شدني است.

5- بخش عظيمي از وظايف آذربايجاني ما به دوش كساني است كه وظيفه اطلاع رساني را عهده دار شده اند. همانطوري كه تلويزيون آنايوردي و سايتهاي متعدد آذربايجاني, حماسه مسجد قره باغ اردبيل را به نحو احسن انعكاس دادند, امروز نيز از آن منابع و ايضاً شبكه مبارك گون gunaztv انتظار مي رود اين حماسه نوين را پوشش خبري و تحقيقي نمايند و طبق اطلاع بنده همه دوستان به اين كار ضروري مشغولند.

6- هر چند كه اگر خداي نكرده غير از اين هم بود و هيچ رسانه اي هم نداشتيم, اينجانب مثل ساير فعالان خستگي ناپذير به مبارزات خود ادامه داده و به آن افتخار مي كردم.


والسلام عليكم و رحمت الله

عبدالعزيز عظيمي قديم

زندان تبريز

21/5/84



Höccət-ül Islam Əbdüləziz Əzimi Qədim həzrətlərinin Təbriz zindanından yazdığı məktub

Ulu Tanrının adı ilə

Fikirdaş və səbirli Azərbaycanlı həmsəngərlərimin hüzurlarına salam!

Tubaiyə'də məşrutə ildönümünün sərkub edilməsindən sonra tutuqlanıb zindana sövq edildiyim üçün bu unudulmaycaq olan həmasənin haqqında dostların və düşmənlərin nə şəkildə təfsir ortaya qoyduqları barədə heç bir bilgim yoxdur. Ancaq bu möhtəşəm gün münasibəti ilə bağlı olaraq fikirdaşlıq və dərddaşləq nöqte-yi nəzərindən bə'zi nüktələrə işarə etmək, bu haqda olan görüşlərimi qardaşlarımla paylaşmaq istəyirəm. Baxmayaraq ki, Azərbaycan gəncliyini ən zəki gənclik olaraq görməkdəyəm və əminəm ki, Azərbaycan'ın bədxahlarının oyunlarına gəlməzlər, lakin öz keçmiş təcrübələrimdən də faydalanaraq təzəkkür babında qısa zəruri təhlilimi qardaşlarımın hüzurlarına təqdim edirəm.

Herçəd ki, zindandan qurtulduqdan sonra bu tarixi hadisə ilə bağlı bütün dəyərləndirmələri oxuyub və hər tərəfli izhar-i nəzər etməyə çalışsaydım daha yaxşı olardı. Ancaq məhz məşrutə günü münasibəti ilə öz mə'lumatım miqyasında olan bə'zi bilgiləri verməklə yetinəcəyəm:

1. Bir məhbusun digər fəallarla irtibati tamamı ilə kəsildiyinə görə tutuqlanmış bir fərdin əhval ruhiyəsi haqqında xəbərlər Azərbaycan Milli Hərəkətinin fəalları üçün çox önəmlidir. Bu səbəbdən də yaxın əqrəbamın evində qonaq olaraq qalan və onların da zəhmətə düşməsinə səbəb olan ailəm haqqında nigəranam. Lakin bu nigərançılıq mənim ruhiyəmin zəifləməsinə səbəb olmayacaqdır. Dirənişin, müqavimətin son həddinə qədər Fars şovinizminin namərdlikləri qarşısında duracağam. Bu səbədən də məndən heç nigəran olmayın və gələcək planlar, günlər və aylar haqqında düşünün. Çünük bundan sonra Azərbaycanlıların bir araya gəlməsi üçün Azərbaycan'ın Tehranbaycanlılarından izn almasına gərək olmayacaqdır. Əgər aktivistlərin yarısı zindana düşsələr də qalan qardaşlarımız böyük bir iftixar duyğusu ilə öz milli hədəfləri uğruna çalışmalıdırlar.

2. Heç şübhəsiz ki, məşrutə günü həmasəsi, millətin öz içindən qaynaqlanan bir toplanma idi. Bu mərasim Azərbaycan'ın düşünən seçkin insanlarının vasitəsi ilə gerçəkləşmişdi. Heç təşkilat və ya hezb tək başına belə bir mərasimi təşkil etmək iqtidarında deyildir. Bu üzdən də bu yolda əməyi keçən bütün təşkilatlara, sitələrə və fəal insanlarımıza bu vəsilə ilə təşəkkürümü bildirirəm.

3. Mənim və dəyərli dostum Abbas Bey Lesani'nin birinci ittihamımız bu olmuşdur ki, məşrutə günü münasibəti ilə gerçəkləşən mərasimin rəhbəriyətini öz üzərimizə götürmüşük. Bu ittiham əslində bir tərəfdən bizim üçün bir iftixar isə digər tərəfdən çalışqan dostlarımızın yanında şərməndəliyimizə səbəb olmaqdadır. Baxmayaraq ki, bu iftixarlı mərasimin bütün məs'uliyətlərini öz üzərimə almağa və böyük bir başı ucalıqla bu məs'uliyətdən dolayı bütün cəzalara sinə gərməyə hazıram, lakin yaxşı bilirəm ki, mən də sadəcə bir iştirakçı kimi bu şərəfli mərasimə qatılmışdım. Bu üzdən də bu mərasimin rəhhbəriyət, həmahənglik iftixarını orada hazır olan bütün insanlara aid bilirəm. Lakin ruhaniyət paltarında şüurlu şəkildə bu mərasimdə iştirak etmək istər istəməz bu mərasimə məşruiyət və rəsmiyət qazandırmış və bədxahların narahatçılığına səbəb olmuşdur.

4. Bu mərasimdə iştirak edən Siz dəyərli insanların bütün davranışları mənim şahid olduğum qədər ilə aqilanə və aşiqanə idi. Intizami qüvvələrin batumu, hücumu qaraşısında özünüzü itirmədiyiniz zaman gerçəkdən bu şəhamətiniz, bu iradəniz məni sevindirdi. Sizlərdən heç bir yanlış şüar və yanlış bir davranış baş vermədi. Yalnız öz məzlumiyətinizi ulu ölülərimizin məzarlıqlarından dirilərin xiyabanlarına daşıdınız. Əlbəttə ki, əgər Azərbaycan'ın salam və sələvatı xüşunətlə cavablanacaqsa, məzlum Azərbaycalı şovinizmə müxalif olan fikirlərinə görə töhmət və iftiraya məruz qalacaq, dövüləcək, söyüləcəksə o zaman bu əməl Azərbaycan millətinin gözləri önündə olmalıdır. Belə olacağı təqdirdə hakiməyət ağır bir həzinə ödəmək məcburiyətində qalacaq və bizim üçün də çətinliklər və maneələrin ortaya çıxma ehtimalı vardır. Şübhəsiz ki, duyarlı və hüşyar gənclərimizin iradəsi ilə bu probləm də həll olasıdır.

5. Azərbaycanlılıq vəzifələrimizin böyük bir bölümü bu bilgiləri və xəbərləri yaymaqla mükəlləf olan insanların üzərinə düşməkdədir. Ana Yurdu televizionu və müxtəlif Azərbaycan sitələri Ərdəbil'in Qarabağ məscidi həmasəsini lazımlı səviyədə dünya əfkar-i ümumisinə əks etdirdikləri kimi, bugün də eyni qaynaqlardan və xüsusən mübarək Güney Azərbaycan Televiziyonundan (GuNaZtV) intizarımız, bəkləntimiz budur ki, bu həmasəni öz xəbər və təhqiq qaynaqlarına dönüşdürərək millətimizin bilgisinə təqdim etsinlər. Mənə gələn bilgilərə görə bütün dostlar bu zəruri işlə məşğuldurlar.

6. Baxmayaraq ki, Allah göstərməsin belə olmasaydi da, heç bir xəbər çatdırma imkanımız olmasaydı da mən digər bu yolda yorulmaq, sarsılmaq bilmədən çalışan insanlar kimi öz iftixarlı mübarizəmə davam edərdim.

Vəssəlam-u əleykom və rəhmət-ullah
Əbdüləziz Əzimi Qədim
Təbriz zindanı-21.05.84

köçürən: Günta Gəncalp




آخرين وضعيت حجت الاسلام عظيمي قديم

سايت سيرداش

حجت الاسلام عظيمي قديم طي تماسي تلفني در ساعت 20/21 شب گذشته خبر از سلامتي خود دادند.

اتهاماتي كه فعلا با آن روبرو هستند عبارت است از:

1- رهبريت تجمع غير قانوني روز مشروطيت در مزار باقرخان
2- مصاحبه با سايت شمس تبريز
3- مصاحبه با تلويزيون آنا يوردي
4- مخالفت با نظام مقدس جمهوري اسلامي
5- عدم تمكين به راي دادگاه
6- كمك به راه اندازي و توضيع نشريه رسول
7- گمراه نمودن طلبه هاي جوان در قم
8- و...

كميته پيگيري وضعيت حجت الاسلام عظيمي قديم ضمن محكوم نمودن چنين برخوردي با فعالان سياسي آذربايجان و نگرش دوگانه و متضاد هم با فعالان حركت ملي آذربايجان از جانب حاكميت, اعلام مي دارد كه اتهامات فوق بي اساس بوده و نمي تواند محلي از اعراب داشته باشد. ما آخرين اخبار از وضعيت حجت الاسلام عظيمي را به اطلاع عموم خواهيم رساند




حمله مأمورين يگان ويژه به شرکت کنندگان مراسم گراميداشت

سالروز مشروطيت در شهر تبريز

مراسم گراميداشت سالروز مشروطيت كه در پارك طوبي تبريز در كنار مزار باقرخان ، سالار ملی، روز جمعه چهاردهم مردادماه برگزار گرديد به خشونت كشيده شد. حدود هزار نفر از فعالان سياسی که از شهرهای مختلف آذربايجان جهت شرکت در اين مراسم در تبريز حضور يافته بودند، با حمله مأمورين يگان ويژه و نيروهای لباس شخصی مواجه شدند. مأمورين يگان ويژه با باتوم به جوانانی که بعد از مراسم در مسير چهار راه آبرسان و تپه­لی باغ به راهپيمايی پرداخته و شعار می دادند حمله کرده و عده زيادی را دستگير کردند. اسامی دستگير شدگان که حدود 30 نفر گزارش شده است، به طور کامل مشخص نيست. بنا به اخبار واصله عباس لسانی فعال حرکت ملی آذربايجان که در اين مراسم دستگير شده بود با قيد ضمانت حوالي ظهر روز شنبه آزاد شد،

همچنين پرونده حجت الاسلام عظيمی قديم روحانی اهل اردبيل يکی ديگر از شرکت کنندگان در مراسم به دادگاه ويژه روحانيت ارجاع داده شده است.


حجت الاسلام عظيمي به بند نظامي منتقل شد



حجت الاسلام عظيمي به بند نظامي منتقل شد

در طي آخرين تماسي كه در ساعت 30/21 شب با حجت الاسلام عظيمي قديم داشتيم با خبر شديم كه ايشان به بند نظامي زندان تبريز منتقل شده است. وي ديروز با قرار بازداشت به زندان تبريز رفته و شب گذشته را در بند موقت زندان گذرانيده بود. وضعيت جسماني و روحي ايشان بسيار مناسب مي باشد و از مديريت سايت خواستند با يكي از وكلاي تسخيري دادگاه در خصوص ايشان به بحث بنشينيم. ايشان شماره وكيل و نام وي را در اختيار ما قرار دادند كه فردا قرار است به ديدار اين وكيل برويم.

اكثريت فعالان هنوز در بهت و حيرت حوادث روز جمعه 14/5/84 قرار دارند و هنوز نتوانسته اند ارتباطي منطقي ما بين سخنراني آقاي لساني و دستگيري آقاي عظيمي برقرار نمايند.

سايت سيرداش